نماینده مجلس: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نباید سابقه کیفری داشته باشند

نماینده مجلس: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نباید سابقه کیفری داشته باشند

نماینده مجلس گفت جذب راننده در اسنپ تابع قوانین مشخصی است و نظارت بر اطلاعات رانندگان از طریق سامانه سماس و بازرسی میدانی انجام می‌شود.

یک روز پس از آنکه مشخص شد الهه حسین نژاد توسط یک مسافرکش عبوری به قتل رسیده است، کاربران فضای مجازی اعلام کردند که قاتل ، همچنین راننده اسنپ نیز بوده و در مواردی سفر آنها را هم قبول کرده است. 

با این وجود اسنپ با رد این موضوع که سفر الهه حسین نژاد هیچ گونه ارتباطی با این پلتفرم ندارد در این خصوص اطلاعیه ای صادر کرد؛ ولی چگونگی فعالیت فردی که دارای سابقه کیفری (قاتل الهه حسین نژاد) است، در این پلتفرم، مورد سوال قرار گرفته است.

در این خصوص حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رکنا، در خصوص چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت های تاکسی های اینترنتی که تحت نظارت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هستند، گفت: ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر، تحت نظارت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یا سایر اتحادیه های مرتبط، موضوع قانون نظام صنفی هستند و موظفند در سامانه سماس نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات وسایل نقلیه و رانندگان تحت پوشش خود به انضمام مشخصات شرکت، آدرس و تلفن دفتر مرکزی و دفاتر و یا شعب استانی آنها اقدام کنند.

نقد علی در ادامه گفت: شهرداری بر اطلاعات نظارت دارد و اطلاعات رانندگان (شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس، شماره تلفن همراه، شماره پلاک و VIN خودرو) توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر در سماس ثبت می شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: رانندگان باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، فاقد سابقه مؤثر کیفری بوده و صلاحیت آنها از سوی اداره اماکن تایید شده باشد و دارای گواهینامه رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه و گواهی عدم اعتیاد باشند.

وی افزود: خودروی رانندگان باید دارای گواهی معاینه فنی خودرو معتبر و بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشد و شماره پلاک وسیله نقلیه و استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد.

نقد علی ادامه داد: کلیه وسایل نقلیه با پلاک شخصی در زمان ارائه خدمات هوشمند مسافر باید دارای علامت مشخصه به گونه ای باشند که برای سایرین به راحتی قابل تشخیص باشد و وزارت کشور با همکاری شهرداری ها مکلف است به پایش برخط اطلاعات مربوطه در سماس و نیز بازرسی میدانی نسبت به نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز رانندگان و وسایل نقلیه تحت پوشش آنها داشته باشد تا در صورتی که مغایرتی را میان اطلاعات ثبت شده راننده یا وسیله نقلیه در سماس ملاحظه کند مورد مغایرت را به اطلاع ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر برسانند تا نسبت به رفع مغایرت ها اقدام کند. 

محمد تقی نقدعلی در پایان اظهار کرد: از لحاظ قانونی مشکلی برای جذب و نظارت بر رانندگان اسنپ وجود ندارد و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کنند تا با متخلفین برخورد قانونی شود. موارد مذکور در دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور (مسافربرهای اینترنتی) مصوب 1398/07/03 وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است.

منبع: رکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *